Hvad er din rolle i håndtering af konflikter?

Vi har alle en rolle at spille, når konflikter skal håndteres uanset om du er leder, tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller medarbejder.

Forskellen på arbejdspladser med et godt arbejdsmiljø og dem med et belastende arbejdsmiljø er ikke, om der er konflikter eller ej, men hvor god man er til at håndtere dem.

Din rolle som leder

Du spiller som leder en central rolle i forhold til en konflikthåndterende kultur, både som rollemodel, når der opstår konflikter, og som den der viser, hvordan konflikter kan håndteres i de daglige relationer. Det er også din opgave et sætte tid og ressourcer af til at forebygge og håndtere konflikter – og at følge op på de aftaler, I har vedtaget.

Din rolle som tillids- og arbejdsmiljørepræsentant

Som arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant har en rolle som både 'advokat' for kollegerne og som samtalepartneren. Du kan også være en upartisk tredjepart, der hjælper én eller begge parter i en konflikt med at blive mere afklaret om, hvad konflikten handler om, og hvordan den evt. kan håndteres.

Din rolle som medarbejder

Som medarbejder er du med til at skabe en konflikthåndterende kultur på din arbejdsplads. Det er en kultur, hvor man får talt om konflikterne – altså ikke fejer dem ind under gulvtæppet - og hvor man prøver at håndtere dem så alle parter bliver tilfredse.

 


 

At lytte nærværende

Hvornår tager du konflikten?


Senest revideret den 12. december 2023