Du kan som medarbejder være med til, at skabe en konflikthåndterende kultur på din arbejdsplads.
Det der kendetegner en konflikthåndterende kultur er, at arbejdspladsen har en samarbejdskultur, hvor:
- I tager konflikterne op.
- I arbejder med konflikterne.
- I taler om konflikterne med rette vedkommende.
- I finder løsninger på konflikterne.
- De løsninger, I finder, tilgodeser både arbejdspladsen og konfliktens parter.
Det er således en kultur, hvor man får talt om konflikterne – altså ikke fejer dem ind under gulvtæppet - og hvor man prøver at håndtere dem så alle parter bliver tilfredse.
Din egen konflikthåndtering
Det tager tid at blive god til at håndtere konflikter på en konstruktiv måde, og kræver at du øver dig.
Se de korte film nederst på denne side om at lytte nærværende og om hvornår du tager konflikten. Det kan derudover træne teknikker til konflikthåndtering i BFA Kontors e-læringsværktøj.
Konflikthåndteringspolitik
Du kan opfordre ledelse, din arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant til at tage initiativ til, at der udvikles en konflikthåndteringspolitik på din arbejdsplads.
En konflikthåndteringspolitik er en beskrivelse på typisk 1 til 3 sider af, hvordan man på arbejdspladsen håndterer konflikter på en konstruktiv måde.
Det er vigtigt, at medarbejderne deltager i udformningen af politikken, og her kan du også spille en rolle.
- Læs mere om konflikthåndteringspolitik.
Afklarende samtaler
Du kan efterspørge afklarende samtaler til konflikthåndtering og eventuel tilbyde at facilitere en samtale hvis har kompetencerne til dette.
Afklarende samtaler består kort fortalt i, at en upartisk person ved hjælp af spørgsmål mm. hjælper én eller begge parter i en konflikt med at blive afklaret om, hvad deres konflikt handler om, og hvordan den kan håndteres.
Den upartiske samtalepartner kan være en arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant, leder eller en medarbejder med flair for støttende og nysgerrige samtaler. Vedkommende tager ikke dommerrollen (jeg bestemmer, hvem der får ret), man er ikke partshaver (jeg holder med en af parterne), og man er ikke ”fikser” (bestemmer eller foreslår ikke løsninger). Du kan læse mere om afklarende samtaler og se en film med et eksempel på en samtale.
Tager du som medarbejder rollen som upartisk tredjepart, er det vigtigt, at det på forhånd er aftalt med ledelse, tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant, samt gøre det tydeligt overfor de andre kolleger.