Alle på en arbejdsplads bliver berørt af sygefravær. Enten direkte ved egen sygdom eller indirekte, når kolleger er syge. For at minimere sygefraværet skal der ses nærmere på årsagerne til det, hvilke kan findes både i det fysiske arbejdsmiljø, livsstil, helbred, psykiske arbejdsmiljø, arbejdspladsens kultur etc. – eller en kombination af flere af disse.
Omkring 1/3 af fraværsdagene i Danmark kan forklares med forhold i arbejdsmiljøet. Der er derfor et stort potentiale for at nedbringe sygefraværet ved at forbedre arbejdsmiljøet. Sygefraværet er faldet væsentligt på de virksomheder, der har arbejdet aktivt med det.
Ledelsen har en afgørende rolle i at begrænse og håndtere sygefravær bl.a. i form af sygefraværssamtaler. Inddrag arbejdsmiljøorganisationen, hvis sygefraværet har noget med arbejdsmiljøet at gøre.
En fastholdelsesplan og en politik for sygefraværet er gode værktøjer i bestræbelsen på at reducere sygefraværet på arbejdspladsen.