Arbejdsgiveren har altid det overordnede ansvar for, at virksomheden overholder arbejdsmiljøloven, og at samarbejdet om arbejdsmiljøet fungerer.
En lille virksomhed med 1-9 ansatte skal løse de samme arbejdsmiljøopgaver som virksomheder med over 9 ansatte. Det foregår i et direkte samarbejde mellem ledelsen og samtlige ansatte.
Det skal I tage hånd om
Årlig arbejdsmiljødrøftelse: En gang om året skal I gennemføre ”den årlige arbejdsmiljødrøftelse”, som har til formål, at I arbejder forebyggende og dermed ikke afventer til eventuelle problemer opstår. I skal gøre status på det forgange års arbejdsmiljøarbejde og beslutte, hvad I vil have fokus på i det kommende år.
Arbejdspladsvurdering, APV: I skal minimum hvert tredje år, eller ved større organisatoriske forandringer udarbejde en APV. Formålet er at sikre, at I får taget hånd om de væsentligste arbejdsmiljøproblemer, samt at I arbejder systematisk med at løse konstaterede arbejdsmiljøproblemer.
Desuden skal I forholde jer til de relevante aspekter af et godt arbejdsmiljø, herunder:
- Instruktion og oplæring af nye medarbejdere
- Forebyggelse og håndtering af arbejdsskader
- Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
- Ergonomi og fysisk arbejdsmiljø
Test din viden
Hent hjælpeskemaer (Word):
- Årlig arbejdsmiljødrøftelse 1-9 medarbejdere
- Dagsorden til årlig arbejdsmiljødrøftelse
- Skabelon til referat
Relateret materiale:
- Vejledning: Arbejdsmiljøarbejdet med 10-34 ansatte
- Vejledning: Arbejdsmiljøarbejdet med mindst 35 ansatte
- Vejledning: Den årlige arbejdsmiljødrøftelse