"Indtænk arbejdsmiljøet" fokuserer på processen, der begynder med, at behovet for nye fysiske rammer erkendes, og slutter med, at I har taget de nye rammer i brug. Vejledningen forklarer, hvordan arbejdsmiljøhensyn kan varetages gennem denne proces.
Indtænk arbejdsmiljøet ved ombygning, leje og indretning af kontoret (pdf)
Inddrag brugerne
Det er vigtigt at inddrage brugerne for at sikre det bedst mulige arbejdsmiljø i de nye kontorer. Inddragelse fremmer også brugernes ejerskab til de nye kontorer. Brugerinddragelse er imidlertid ikke den eneste metode til at sikre det bedst mulige arbejdsmiljø. Vejledningen peger på andre metoder, der med fordel kan supplere brugerinddragelsen.
Faser i processen
Vejledningen deler processen fra behovserkendelse til ibrugtagning af de nye kontorer op i en række faser. Derefter er der et afsnit for hver fase, hvor vejledningen forklarer, hvordan arbejdsmiljøhensyn kan varetages.
Indledningsvis er der en oversigt over, hvilke roller, opgaver, ansvar m.m. medarbejdere, ledere, arbejdsgiveren og andre aktører har i processen. Vejledningen rundes af med tjeklister til de forskellige faser og henvisninger til yderligere information.
Relateret materiale
- 'Indret dig godt' - et interaktivt værktøj til kontorindretning
- Faktaark om indretning af kontoret og skærmarbejdspladsen.