Fakta om arbejdspladsvurdering, APV

Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig APV. En APV skal gennemføres minimum hvert tredje år, eller når der sker væsentlige ændringer på arbejdspladsen, som har betydning for arbejdsmiljøet.

Det siger loven

  • Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV)
  • APV'en skal være skriftlig
  • Der er ikke krav til metode og redskaber, men I skal gennem følgende trin:
    • Identifikation og kortlægning af arbejdsmiljøforholdene
    • Beskrivelse og vurdering af konstaterede arbejdsmiljøproblemer
    • Inddragelse af det sygefravær, der skyldes forhold i arbejdsmiljøet
    • Prioritering af arbejdsmiljøproblemerne og udarbejdelse af handlingsplan
    • Retningslinjer for opfølgning af handlingsplanen
  • Arbejdsgiveren skal inddrage arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte i planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen samt opfølgningen på APV'en
  • Arbejdsmiljørepræsentant eller anden medarbejderrepræsentant skal underskrive APV'en
  • Arbejdsgiveren skal sørge for, at APV'en er tilgængelig for de ansatte, ledere og Arbejdstilsynet
  • Hvis virksomheden ikke selv har den fornødne indsigt i at udarbejde en arbejdspladsvurdering, skal arbejdsgiveren indhente bistand hertil
  • En APV skal gennemføres minimum hvert tredje år, eller når der sker væsentlige ændringer på arbejdspladsen, som har betydning for arbejdsmiljøet
     
  • Læs mere: Det siger loven om arbejdspladsvurdering, APV

Hvad kan arbejdsgiveren gøre

  • Inddrag erfaringerne fra seneste APV
  • Afdæk problemstillingerne i arbejdsmiljøet ved elektronisk spørgeskema, rundbordssamtaler, interviews eller drøftelser i forbindelse med afdelingsmøder
  • Overvej, hvor anonymt der skal spørges. Anonymitet kan gøre det sværere efterfølgende at få afdækket de konkrete problemer, men anonymitet kan også give ærligere svar
  • Husk, at der skal tages særlig stilling til gravides arbejdsmiljø – det kan ske generelt i APV'en ellers i den konkrete situation
  • Samtlige problemer, der bliver beskrevet i APV'en, skal håndteres, og et løsningsforslag beskrives og sættes i værk
  • Sikre, at arbejdsmiljøudvalg og -grupper inden for deres område kan deltage i APV-arbejdet
  • Beslut, hvordan I informerer og motiverer ledelse og medarbejdere i APV-forløbet
  • Udarbejd en tidsplan og løbende følge op
  • Sikre, at de ansatte ved, hvad en APV er, og hvor de kan finde den i papir- og elektronisk form. Det gælder også for vikarer og midlertidigt ansatte 

Hvad kan den enkelte gøre

  • Deltage aktivt i APV-arbejdet
  • Orientere arbejdsmiljørepræsentant eller leder, når du oplever problemer i arbejdsmiljøforholdene

Lovgrundlag


Senest revideret den 01. oktober 2024