Når du spørger, viser du, at du er interesseret i at høre den anden parts oplevelse af situationen. Så kan du bedre forstå den anden synspunkter, og samtidig kan det hjælpe den anden til selv at få mere klarhed og selvindsigt.
- Nyttige spørgsmål er åbne, korte og skaber klarhed.
- Unyttige spørgsmål er lukkede, anklagende og består af flere spørgsmål i ét.
Formål med modulet
Dette modul handler om at forstå værdien af at stille gode og nyttige spørgsmål, og at at kende forskel på nyttige og unyttige spørgsmål. Undervejs skal deltagerne øve spørgeteknik og at formulere nyttige spørgsmål.
- Varighed: Ca. 30-45 min.
Hent materialer til Modul 5
- Diasshow 5: Spørgeteknik (PowerPoint)
- Instruktioner til mødeleder med noter til diasshow 5 (pdf)
- Materiale til uddeling: Selvstudie til Modul 5 (pdf)
Supplerende materialer
Du kan gå mere i dybden om konflikter og konflikthåndtering her: