Sammen om trivsel: Viden og værktøj om bedre trivsel på kontoret

På kontoret lever vi af at bruge hovedet. Men vi glemmer ofte at bruge det, når vi skal skabe gode rammer om jobbet. Det skal en kampagneside og en række nye værktøjer fra BFA Kontor gøre noget ved.

Trives hovedet, trives virksomheden. For et sundt hoved får mere fra hånden. Slår vi hovederne sammen, kan vi løse tingene i fællesskab og sørge for, at opgaverne ikke stiger os over hovedet. Det bliver også lettere at holde på de gode hoveder og tiltrække nye.

Det er udgangspunktet for en kampagne fra BFA Kontor med overskriften ’Sammen om Trivsel’. Kampagnen har ’det sunde hoved’ som den gennemgående metafor – netop fordi kontorarbejde først og fremmest udføres med hovedet.

Kampagnen er rettet mod ledere, medarbejdere og arbejdsmiljøorganisationer på hele det private kontorområde – og i særlig grad mod callcentre og vikarbureauer. Disse brancher er valgt, fordi trivslen hér er udfordret af bl.a. ubalance i opgaverne og manglende indflydelse.

Find viden og gode værktøjer

Kampagnen samler viden, gode råd og konkrete værktøjer, som er lige til at bruge på arbejdspladserne. Nogle værktøjer har fokus på det, man kan gøre selv – fx at få overblik over de faktorer, som presser én selv, eller at blive klogere på, hvordan konflikter opstår.

Andre handler om det vi kan gøre sammen, i teamet eller på hele arbejdspladsen. Det handler bl.a. om at sætte trivslen på dagsordenen og måske udvikle samarbejdet og arbejdets tilrettelæggelse, så alle trives bedre.

Hent alle materialer på sammenomtrivsel.nu

Hele materialet kan hentes på kampagnesiden. Her ligger også en række små film, dialogkort, plakater til print og to tests til henholdsvis ledere og medarbejdere. Svar på testens syv spørgsmål og få tre anbefalinger til nyttige værktøjer, baseret på dine svar.

  • Tag trivselstesten: God trivsel er noget, vi er sammen om. Tag trivselstesten og få tre konkrete forslag til viden og værktøjer til både medarbejdere og ledere.
  • Se alle værktøjerne: Kampagnen har udviklet flere end 25 enkle og nyttige værktøjer, tjeklister og skemaer - lige til at bruge på din arbejdsplads. Nogle er specielt til ledere, men de fleste kan bruges af alle ansatte. Værktøjerne er samlet i syv temaer om bl.a. stress, konflikter, indflydelse og indretning af skærmarbejdspladsen.
  • Bestil dialogkortene - gratis: Brug dialogkortene til en snak om trivsel og psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Hvert kort indeholder et udsagn, som I kan diskutere, gerne i grupper på 4-8 deltagere. Brug kortene i teamet, på personalemøder eller som del af en udviklingsproces.
     

Yderligere information om kampagnen



Senest revideret den 15. november 2023