Hvad er en arbejdsulykke?

En arbejdsulykke defineres af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som: ”En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden for fem dage”.

Hvis skaden er sket på grund af arbejdet, eller de forhold, det er foregået under, kan ulykken anerkendes som en arbejdsskade. Der skal altså være en sammenhæng mellem arbejdet og årsagen til personskaden.

Hvordan anmeldes en arbejdsulykke?

Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde en arbejdsulykke, som begrunder erstatningskrav efter arbejdsskadesikringsloven. Det kan fx være, hvis der bliver tale om udgifter til behandling, eller hvis der skal udbetales erstatning. Anmeldelsen skal ske snarest og senest 14 dage efter første fraværsdag. Anmeldelsen skal ske til forsikringsselskabet via det elektroniske system EASY.
 
Hvis ulykken har medført, at tilskadekomne er uarbejdsdygtig i 1 dag eller mere udover den dag, hvor ulykken skete, skal ulykken også anmeldes til Arbejdstilsynet. Det skal ske snarest og senest 14 dage efter første fraværsdag. Anmeldelsen til Arbejdstilsynet skal ligeledes ske via det elektroniske system EASY.

I kan læse mere på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemmeside: www.aes.dk 

Senest revideret den 4. juli 2023