Godt arbejdsmiljø under corona-krisen


Krop og Kontors nyhedsbrev

1. Arbejdstilsynets råd under corona-krisen

Arbejdstilsynet har udarbejdet en række råd om hvordan arbejdsgivere og medarbejdere skal forholde sig under corona-krisen, hvor mange må arbejde hjemme. Når du bruger spisebordet eller sofaen som skrivebord mange dage i træk, kan der opstå smerter i ryg, skuldre og nakke. Arbejdstilsynet har fem forslag, der hjælper dig med at passe på kroppen, mens du arbejder hjemmefra:

  • Skab gode rutiner og hold pauser i løbet af arbejdsdagen
  • Varier din arbejdsstilling ved at skifte mellem forskellige stole og borde
  • Rejs dig op, når du kan
  • Prioriter en daglig gåtur
  • Hold aktive pauser i løbet af din arbejdsdag

Læs flere råd fra AT her

 

2. Hold kroppen i gang ved arbejdspladsen hjemme

Arbejder du hjemmefra i den nuværende situation? Så har du brug for at holde kroppen i gang og variere din arbejdsstilling, så du kan undgå smerter og ømme muskler ved skærmen.

Se syv små øvelser her

 

3. Idé til hjemmeøvelse: Prøv planken

Træn de store muskler i ryg og mave med planken. En hurtig øvelse, du kan lave derhjemme uden udstyr. Måske kan du få familien med på en udfordring?

Læs mere og se filmen her

 

4. God ergonomi gør det ikke alene…

God ergonomi er ikke nok til at forebygge smerter og gener ved skærmarbejdet. Du kan også beskytte dig selv ved at lave små øvelser og skabe variation i arbejdet.  

Få inspiration her

 

5. Skab selv variation i dit arbejde ved skærmen

Du kan begrænse fysiske gener ved at bruge stolen aktivt, holde små pauser og variere din arbejdsstilling hen over arbejdsdagen.

Læs mere

 

6. Anbefaling: Skab mulighed for afveksling og fleksibilitet

Den nye teknologi giver mulighed for at arbejde mere fleksibelt og varieret. Det gælder både derhjemme, og når du på et tidspunkt er tilbage på arbejdspladsen igen.

Læs mere her